PMW &

Palestinian Media Watch

Palestinian Authority control
over the official media

From PMW'’s book Deception: Betraying the Peace Process:

Deception

Betraying the Peace Process

Palkestindan Authorily nen-ecognition of [smel,
hate incilement and promation of violence
during the 2000 peace talks and through 2011

Poie=rlaior Aothodly mop
Joifickad P TV Sepl. 29, 2011

s |

Hamar Marcus
Nan Jacques Zilberdik

Palestinian Media VWalch

Order it here:
http://palwatch.org/main.aspx?fi=950

Phone: 972-2-625-4140 « PMW @palwatch.org « www.palwatch.org ¢ Jerusalem, Israel



PMW o~

Palestinian Media Watch

Palestinian Authority control
over the official media

Palestinian Authority TV, part of the Palestinian Broadcasting Corporation (PBC),
was established in 1994 by then-PA Chairman Yasser Arafat. PA TV and radio are
the official PA government media, under the direct control of the Palestinian
Authority. In May 2005, the PBC was put under the control of the PA Ministry of
Information. However, immediately after the Hamas election victory in 2006, but
before the new Hamas-based government was formed, the PA moved the media
back under the control of the office of the Chairman, Mahmoud Abbas, to prevent the
media from coming under the control of Hamas.

PBC has a website with a PA government website address, http://www.pbc.gov.ps,
but most of the site is inactive, including the link to its English version.

WAFA Palestine News and Information Agency, the official Palestinian news service,
was established in 1972 by the PLO and is under the control of the PLO Executive
Committee, headed by Mahmoud Abbas. The newspaper Al-Hayat Al-Jadida is the
PA’s official daily newspaper.

In 2010, Yasser Abd Rabbo, Secretary General of the PLO Executive Committee
and Inspector General of the PA’s official media, announced that Mahmoud Abbas
had decided to create a public body to oversee PA TV, making it independent and no
longer “official PA media.” Abd Rabbo expressed that once the new system would be
in place, PA TV would “not be the mouthpiece of the government, with an attempt to
dictate to society and to direct it as the government sees fit”:
“Yasser Abd Rabbo, Inspector General of the [Palestinian Authority’s]
official media, has revealed that President Mahmoud Abbas, in his role as
Chairman of the PLO, recently issued a presidential directive resolving to
convert the Palestinian Broadcasting Corporation and Palestinian television
from a governmental institution into an independent public institution...
According to the second section of this directive, a public council will be
established, under the name ‘The Public Council for Palestinian
Broadcasting and TV,” subordinate to the President and enjoying the
status of a legal entity and f inancially and administratively independent,
legally capable of carrying out all the actions necessary to fulf ill its
aims... [Abd Rabbo:] ‘We have started to proceed in the right direction... to
achieve a TV and radio broadcasting that will express the will of our
Palestinian society in all its shades and contradictions, and [such] that the TV
will not be the mouthpiece of the government, with an attempt to dictate

Phone: 972-2-625-4140 « PMW @palwatch.org « www.palwatch.org * Jerusalem, Israel



PMW o~

Palestinian Media Watch

to society and to direct it as the government sees f it...’In response to a
question concerning the dependence of the new TV Council on the President,
Abd Rabbo said: ‘We find ourselves in circumstances involving political
turbulence, and we are unable to hold elections... Therefore, the only [and]
most stable body is the PLO and the Presidency. Therefore, the [TV]
Council is subordinate to the PLO Chairman. Likewise, the PLO enjoys
symbolic status, as an all-encompassing national source of authority, and we
seek to build a public institution which will be one of the institutions of the
future Palestinian state.” [Al-Hayat Al-Jadida, May 15, 2010]

The new framework was not implemented as promised in 2010. In 2011, Abd Rabbo
again promised the end of controlled official PA TV, and anticipated a future in which
there would be “journalistic freedoms”:
“Abd Rabbo proposed consolidating a document or honorary convention
that will def ine the rules for engaging in the [journalism] profession,
guarantee the aspirations of journalists, and ensure the protection and
honoring of all freedoms and the removal of any obstacle that stands in
the way of freedom of expression and journalistic freedoms... Abd
Rabbo stated clearly that the trend is that eventually there will be no off
icial Palestinian media, and that the Palestinian Broadcasting
Corporation will be transformed, through a Presidential order, into a
public and independent national institution, similar to the situation in
many advanced countries. Abd Rabbo noted that within the institution [PBC]
a battle is going on concerning implementation of the order, which has made
the task more difficult... Abd Rabbo emphasized that he will not hesitate to
continue this battle with full strength, despite all the difficulties and obstacles,
even if he is uncertain of success in this regard.”
[Al-Hayat Al-Jadida, Feb. 17, 2011]

These two reports by Rabbo clearly show that the PA and Abbas fully control the PA
government media, and that Abbas’ declared intention to relinquish control has not
yet been implemented.

Contrary to the stated goal of making the government-controlled media independent,
Mahmoud Abbas issued an order in 2011 to bring more media under his direct
personal control, adding the Palestinian news service WAFA to the PA government-
controlled media:
Headline: “President [Abbas] issues order regulating activity of WAFA agency”
“Last night, President Mahmoud Abbas issued a presidential order regulating
the activity of the WAFA Palestine News and Information Agency. The order
emphasizes that the Palestine News and Information Agency is subordinate

Phone: 972-2-625-4140 « PMW @palwatch.org « www.palwatch.org * Jerusalem, Israel



PMW o~

Palestinian Media Watch

exclusively to the Chairman of the PLO Executive Committee [Mahmoud
Abbas].” [Al-Hayat Al-Jadida, May 10, 2011]

One of the political purposes fulfilled by PA TV is to be a mouthpiece for Mahmoud

Abbas’ Fatah party. Fatah MP Nabil Amr, former PA Minister of Information,

explained after the closing of Al-Falastiniyeh, the Fatah satellite TV station:
“Al-Falastiniyeh TV station announced that it would go off the air... Al-
Falastiniyeh was established as a mouthpiece for Fatah and as a
counterbalance to Hamas’ Al-Agsa TV network... Fatah legislator Nabil Amr,
a former minister of information in the Palestinian Authority... [explained]:
‘Fatah needs to have its own TV station, but the Fatah leadership has
apparently decided to use the Palestinian Authority TV instead.”

[Jerusalem Post, Dec. 18, 2009]

In addition to owning and controlling the official media, the PA exerts indirect control
over other media. Bassem Eid, Director General of the Palestinian Human Rights
Monitoring Group, complained in a 2009 interview that there was no freedom of
expression under the PA or Hamas:
“I do not think,” Eid says, 'that there is any kind of open media anywhere
in the Palestinian territories, neither in Gaza nor the West Bank.” Journalists
continue to be conf ined in West Bank prisons, and critical media, he says,
have been closed down. ‘Mr. [Mahmoud] Abbas,’ says Eid, ‘may talk about
free media where he is ruling but in my opinion, as a human rights
organization, we are receiving a lot of reports how the right of free expression
is being completely violated by the Palestinian Authority in Ramallah and by
the Hamas in the Gaza strip.” Moreover, according to Eid, these government
abuses result in self-censorship, since journalists, once imprisoned and
sometimes tortured in both the West Bank and Gaza, prefer to avoid a return
visit.” [“Palestinians Self-Inflicted Abuse,” jewishjournal.com, Nov. 25, 2009]

One example of censorship by PA TV administration was reported in a London-

based Arabic daily:
“Viewers of the Palestinian [TV] comedy Homeland on a String waited for last
Thursday’s episode... but the episode was not broadcast.... [The series’
creator and star Imad] Farajin publicized on his Facebook page... ‘Palestinian
TV prohibited the episode on [Libya’s] Gaddafi’ ... Responses to this
statement [on Facebook] came one after another. Some spoke of the policy of
suppression adopted by PA TV, about the range of freedoms which is
being diminished instead of broadened, and some demanded [of Imad
Farajin] to seek alternative satellite channels and to broadcast the episode on

Phone: 972-2-625-4140 « PMW @palwatch.org « www.palwatch.org * Jerusalem, Israel



PMW o~

Palestinian Media Watch
Facebook and YouTube. Some of the angry responses on the [program’s

Facebook] page even read, ‘The people want to bring down PA TV and the

PA TV administration.’ In an interview with Al-Hayat (i.e., the London-based
Arabic language paper)... Farajin expressed fury over the ban on
broadcasting the episode, especially since it had been filmed after the
script had been shown to the PA TV administration and approved by the
Chairman of the Board of Directors of the PBC, Yasser Abd Rabbo. ...
Farajin revealed that the PA TV administration had used the interests of
Palestinians in Libya as an excuse for banning the broadcast of the program.
He said, ‘| am amazed at this illogical excuse. | told them that there are more
than a million and a half Egyptians there, and yet the Egyptian channels are
broadcasting satirical programs against Gaddaf i. Likewise other Arab
channels.” He added: ‘An episode of a Palestinian satire on the subject of
Gaddafi and the Libyan revolution will not cause the Libyan leader to lose any
sleep, but the PA TV inspectors insisted on banning it.’ He said that a
decision had been taken ‘to execute [the program]’ following the episode that
dealt with the resignation of former Egyptian President Hosni Mubarak, for
political reasons, but he did not mention the source of the decision...
‘[The program] is greater than all of them [the political establishment] and it is
impossible that we should agree to directives from anyone. Watch it on other
satellite channels that do not contradict themselves, talking about giving
broader freedom while at the same time they are the first to limit it.”
[Al-Hayat (London), March 5, 2011]

Following a report in 2011 by the US-based Human Rights Watch, the PA security

services responded to accusations that they abused journalists:
“Official spokesman of the security services, Adnan Al-Damiri, emphasized:
‘The security establishment is ready to investigate any personal violation and
to adopt all legal measures against those who are committing violations, if
there are any.’
Damiri’s words came in response to the report published yesterday by Human
Rights Watch, accusing the Palestinian security services of violations against
journalists... The security services spokesman denied that arrests are made
on the basis of politics or profession, and said that the instances in which
arrests [of journalists] are made arise from harm to security or crimes... He
rejected the comparison between the functioning of the security establishment
in the West Bank, which has undergone great development, and what Hamas
is doing in Gaza.” [Al-Hayat Al-Jadida, April 7, 2011]

To summarize, PA TV, PA radio, the newspaper Al-Hayat Al-Jadida and the WAFA

news service are official PA media, which the PA actively uses to transmit messages
to its people. The political, religious and ideological messages expressed by PA and

Phone: 972-2-625-4140 « PMW @palwatch.org « www.palwatch.org * Jerusalem, Israel



PMW o~

Palestinian Media Watch
Fatah leaders are repeated throughout Palestinian society, and conveyed through a

wide range of activities including cultural expression, sporting events, religious

teachings, music videos, and political events. These messages reflect the beliefs,
opinions and goals of the Palestinian Authority, and their continual transmission t

through the PA-controlled media and other structures indicates an intentional pattern
rather than coincidence.

Accordingly, while the PA media’s influence on Palestinians varies depending on the
number of viewers and readers at different times, the official media remain reliable
indicators of the ideology that the Palestinian Authority’s leaders wish to convey.

While the official PA media are the primary sources in this book, other sources are
quoted, including official PA websites. Private media sources are cited when they
report on activities and statements by PA leaders or the ministries and
administrations under the PA’s control.

This book, which includes hundreds of examples, documents not the exceptional or
atypical comments, but the prevalent ideology that is persistently and consistently
repeated by the PA and Fatah leaders themselves through the structures they
control. The government-controlled media are indeed the voice of the Palestinian
Authority and the window to its views and convictions.

Order the book Deception here:
http://palwatch.org/main.aspx?fi=950

Phone: 972-2-625-4140 « PMW @palwatch.org « www.palwatch.org * Jerusalem, Israel



